Betonrot reparatie
Bij schade aan betonnen constructies wordt vaak gesproken over betonrot. Wat is betonrot eigenlijk en hoe gaat betonrot reparatie in zijn werk?
Betonrot?
Zodra er betonschade ontstaat en de wapening in het beton roest, wordt er al snel gedacht aan betonrot. Bij de term betonschade komen we in het woordenboek betonrot tegen. Bij betonrot wordt vervolgens de volgende verklaring gegeven: aantasting, verkruimeling van beton, waardoor de wapening gaat roesten. De term betonrot is ongelukkig te noemen. Beton kan namelijk niet rotten, zoals dit bijvoorbeeld bij hout wel mogelijk is. Een betere term voor betonrot zou dus zijn betonschade, of corrosieschade.
In plaats van het verkruimelen van beton waardoor de wapening gaat roesten, vindt het schadeproces juist precies andersom plaats. De wapening in het beton corrodeert en neemt daarbij in volume toe. Door deze volumetoename ontstaat er druk in de buitenste laag van de betonconstructie, waarna deze er uiteindelijk afgedrukt wordt en er dus betonschade ontstaat (ook wel corrosieschade genoemd).
Hoe komt het?
Betonrot kan door verschillende dingen veroorzaakt worden:
- indringing van kooldioxide (CO2) uit de lucht (carbonatatie);
- indringing of inmengen van chloriden.
In beide gevallen wordt de beschermende ijzeroxide-laag rond de wapening aangetast. In de buitenlucht schilfert dit roestproduct normaal af, maar in basische omstandigheden zoals die in beton voorkomen, blijft dit een laag die zo de wapening beschermt. Dit wordt een passiveringslaag genoemd.
In gecarbonateerd beton is de pH gedaald zodat de beschermlaag verdwijnt, aanwezigheid van chloriden zorgt ervoor dat de beschermlaag oplost als ijzerchloride FeCl3 en zo uit het beton verdwijnt.
Chloride-indringing is het meest gevaarlijk omdat hierbij kans is op putcorrosie, waarbij op één kleine plek van enkele centimeters de wapening volledig door kan roesten en de betonconstructie zijn draagkracht verliest. Chloride-indringing komt voor in zeeklimaat of op plaatsen waar zout gestrooid wordt, zoals op de snelweg. Door lekkende voegovergangen bij bruggen en viaducten kan het zoute water vervolgens het beton indringen.
Sommige fabrikanten van prefab beton voegden in het verleden verhardingsversnellers zoals calciumchloride (CaCl2) toe aan de verse betonspecie. Het chloride werd in dat geval bij het maken van betonconstructies toegevoegd als bindingsversneller. Kwaaitaalvloeren en Mantavloeren zijn hier een bekend praktijkvoorbeeld van. Vloerelementen van Kwaaitaal en Manta waren in de jaren 70 populair omdat na het plaatsen van de elementen vanaf de fundering snel verder gebouwd kon worden. Door het succes van deze producten oversteeg de vraag de productiecapaciteit. Om deze te kunnen vergroten werden regelmatig verhardingsversnellers toegevoegd aan de verse betonspecie.
De oplossing: betonrot reparatie
Wanneer er sprake is van betonrot en dit gerepareerd moet worden, maken wij per vloerelement onderscheid in de ernst en oorzaak van de schade zodat we een optimale prijs-kwaliteitsverhouding aan kunnen bieden.
Beschadigde vloerelementen kunnen op verschillende manieren hersteld worden:
- Handmatige reparatie (alleen wanneer er geen calciumchloride in het beton aanwezig is);
- Carbonatatieremmende coating aanbrengen op het gerepareerde betonoppervlak om indringen van kooldioxide tegen te gaan;
- Kathodische Bescherming waarbij het roestproces van de wapening in het beton stopgezet wordt.